Op internet kwam ik vermakelijke stukken tegen over de sollicitant van Bram Esser. Met name de sollicitatie naar buschauffeur was lachwekkend. Had al eerder oude autobussen gefotografeerd. Die beelden heb ik dan ook gebruikt bij deze audio visual. Ik moest hier en daar wat in de tekst aanpassen omdat ik of de beelden niet had, of dat ik wel mooie beelden had maar nog geen tekst. De foto’s hieronder zijn in het formaat van de audio visual 16 bij 9. Er is een selectieve scherpte toegepast, zodat de aandacht gaat naar de tekst op de foto. Kan je heel mooi doen met Affinity. Ik moet de audio visual iets op wat inkorten. In het boek staat ook de reactie van Arriva. Die moet ik zeker ook toevoegen!
Tekst bij de audio visual:
Geachte mevrouw Lineke Hermes,
Op uw website schrijft u dat er voor chauffeurs altijd werk is bij Arriva. En ik las: ‘Open sollicitaties zijn welkom.’ Bij deze wil ik mijn volledige beschikbaarheid en inzetbaarheid voor uw vervoersbedrijf kenbaar maken. Ik heb namelijk altijd al buschauffeur willen worden. Als kind had ik al een Volvo bus en droomde ik al van buschauffeur. Van mijn dromen is oud worden in ieder geval gehaald. Mijn toenmalige vrouw vond dat er brood op de plank moest komen met een mooie carrière. Buschauffeur paste daar zo niet bij. Wie buschauffeur wordt heeft zeker geen negen tot vijf baan. Je rijdt over een traject, maar doet niet aan een carrièrestappenplan. Meer is niet nodig. Je bent buschauffeur of je bent het niet. Voor mij is de toekomst al jaren voorbij. En ik kan u zeggen: een carrière is een verzekering voor het verleden en geen garantie voor de toekomst. Zitten blijven is een goede eigenschap voor een chauffeur. U vraagt, kwalitatief goed werk leveren, mijn vorige functie was kwaliteits-controleur bij Philips. Ik zie wel overeenkomsten met deze functie, maar ik heb inmiddels wel genoeg lampen gezien. Ik zou nu graag een functie willen, waarbij ik niet op de achtergrond figureer. Ook niet teveel op de voorgrond; Jullie vinden het belangrijk dat ik iets van mezelf laat zien. Maar ik heb als passagier geen boodschap aan eindeloze anekdotes en verhalen van andere chauffeurs. Deze blij dat ik rij typen irriteren mij nogal. Een vereiste is goede communicatieve vaardigheden. Daar heb ik nog wel een opmerking over. Het lijkt erop dat jullie selecteren op mannen van middelbare leeftijd die thuis alleen nog de ramen mogen lappen. De vele dienstjaren zijn er aan af te lezen. Dat is meer dan een schoonheidsfoutje bij Arriva. Ook las ik dat er een hoge mate van zelfstandigheid wordt verwacht. Dat laatste is eerlijkheidshalve een probleem, of althans, ik werk eraan. Ik hoop juist dat deze nieuwe baan als vanzelf een impuls zal geven aan mijn zelfstandigheid. Momenteel ben ik financieel afhankelijk van mijn vriendin Nicolette van Sloten. Ik wil nu zelf sturing geven aan mijn leven. De grote spiegels van de bus stralen wel een soort zelfvertrouwen uit. De collegialiteit van de medechauffeurs lijkt me bijzonder. Zo’n zwaai vanachter het stuur wanneer een collega passeert… ik vind het ontroerend. Goed met mensen om kunnen gaan lees ik. Ik heb een bijverdienste als vrijwilliger in het jeugdhuis. Probeer de jeugd te leren dat er meer is dan graffiti spuiten. Daar draaien ze metal en trash metal muziek. Het metalen geluid van Joe Bonamassa spreekt me meer aan, zeg ik dan, en dan vind ik mezelf al heel modern. Daar denken zij heel anders over. Ik zou hun graag met de bus naar Noorderslag willen brengen. Daar zal best wel een aardige vrijwilligersvergoeding aan vast zitten. Als het moet vervoer ik ook voetbalsupporters, maar met duidelijk minder enthousiasme dan de supporters zelf hebben. Omhooggevallen Bobos hoeven ook niet zo op mijn sympathie te rekenen. Voor mij hebben zij de ruiten ingegooid. Mijn vriendin vindt dat ik niet genoeg mijn best doe om werk te vinden op de in mijn ogen verroeste arbeidsmarkt. Ik vertel haar wel eens over de ritjes in de streekbus. Ik zeg haar hoe inspirerend die voor mij zijn. Vanuit de bus kijk ik naar het landschap en de wolken die, net als de gedachten in mijn hoofd, langs de horizon trekken. Zij vindt dat ik minder moet dromen. Zij ziet gelukkig ook voordelen, zoals het milieu bijvoorbeeld. Openbaar vervoer is de oplossing voor de file en milieuproblemen van Nederland. Een mooi motto voor Arriva: Met Arriva rijdt je minder in de file.
Hopelijk maken we verder kennis met elkaar, niet alleen vanwege mijn financiële situatie, maar ook om mijn relatie te redden.
Alles goed op een rijtje hebbend,
Bram den Westen